Ep. 8: 1899 - 1900

kralizec (3,373 mesaje) (Administrator)
28-Iul-2007, 01:07 Top

1899

Mart. – Alice Guy , prima femeie realizator de filme, devine regizor principal și director de producție al casei “ Gaumont ”.

http://www.precinemahistory.net/images/blache_portrait.jpg
ALICE GUY BLACHE (1873 - 1968)

În perioada 1898-1903, printre cele 700 de filme documentare și de ficțiune produse sub conducerea ei se află și Les Mefaits d’une tete de veau (Blestemățiile unui cap de vițel) și La Fee aux choux (Zâna verzelor) , două fantezii comice utilizând trucaje. După 1904, odată cu orientarea netă a producției “ Gaumont ” către filmul jucat, Alice Guy se va rezuma la atribuțiile generale de producție, lăsând regia pe seama noilor angajați ai firmei: Henri Gallet, Victorin Jasset, Etienne Arnaud, Georges Hatot, Ferdinand Zecca și Louis Feuillade. În 1906, va prelua conducerea filialei berlineze a firmei.

http://www.lucreziamarinelli.org/images/fatadelcavolo.jpg
La Fee aux choux (Zâna verzelor)

Mai – În Anglia, la Walton on Thames, lângă Londra, Cecil Hepworth fondează compania “ Hepworth Pictures Co. ”. Filmul produs de el, Maria Martin or The Murder on the Red Barn (Maria Martin sau asasinatul de la Ferma Roșie) , regia Cricks și Martin, atestă o reală originalitate, fiind considerat opera cea mai semnificativă pentru cinematograful englez dinainte de 1900, fiindcă este pentru prima oară când un fapt divers (o crimă) îi inspiră pe cineaști, pentru prima dată când aceștia depășesc genurile lor obișnuite: farsa, feeria sau actualitățile.

http://www.victorian-cinema.net/hepworth.jpg
Cecil Milton Hepworth (1874-1953)

Sept. 14 – Începutul unei strălucite cariere: Edwin S. Porter este angajat de Edison ca operator al firmei “ Kinetoscope Co. ”. Aici începe să realizeze “ vederi cinematografice ”, în seria Two Minutes of Natural Views (Două minute de vederi adevărate) . După numai un an, Porter va deveni principalul regizor al firmei, preluând conducerea studiourilor “ Edison ” din New York. În 1902 îl va înlocui pe James White în funcția de director artistic și de producție al firmei.

http://www.earlycinema.com/images/pioneers/porter_large.jpg
Edwin Stanton Porter (April 21, 1870 - April 30, 1941)

Sept. – În plină actualitate – procesul de la Rennes se termină la 9 septembrie – Georges Melies produce L’Affaire Dreyfus (Cazul Dreyfus) , serie de tablouri vivante (220m), inspirându-se din gravurile publicate de presa franceză. Un film pe aceeași temă e lansat “ la concurență ” de firma “ Pathe ”, în același an. Tema este reluată și în alte filme: în Franța – 1918, regia F. Zecca; Germania – 1930, regia Richard Oswald; Anglia – 1931, regia F.W. Kraemer; S.U.A. – 1957, regia Jose Ferrer.

Oct. – Apariția reportajului de război. Primele filmări autentice în Războiul din Transvaal, așa-zisul “ război al burilor ” (octombrie 1899 – mai 1902) aparțin unui amator, John Bennett Stanford. În zona de operații militare din Africa de Sud vor mai acționa ca reporteri cinematografici W.K.L. Dickson și William Cox (pentru “ Biograph &#8221Smiley, Joseph Rosenthal (pentru “ Warwick &#8221Smiley, F.M. Hyman etc.

La Lisabona, Manuel Maria da Costa Veiga turnează primul documentar portughez, înfățișând aspecte de pe plaja de la Cascais. Tot el fondează “ Portugal Film ”, firmă producătoare care va activa până în 1902.

http://i15.tinypic.com/4vo8l5h.gif
Manuel Maria da Costa Veiga

În Australia, J.H. Perry realizează (pentru “ Armata Salvării &#8221Smiley cel dintâi film de ficțiune autohton: The Early Christian Martyrs (Primii martiri creștini) .

1900

Ian. – Operatorul englez Frank Percy Smith inventează un aparat pentru filmarea vieții plantelor, cu care tunrează, în aprilie același an, documentarul științific Birth of a Flower (Nașterea unei flori) .

http://www.charlesurban.com/percysmith.jpg
F. Percy Smith (1880-1945)

Apr. 12 – În S.U.A., interludiu în “ războiul brevetelor ”: între “ Edison ” și “ Biograph ” intervine acordul prin care “ Biograph ” cumpără, contra 500.000 de dolari, drepturile în baza cărora “ Edison ” declanșase lupta. Criza economică survenită la sfârșitul anului duce însă – în februarie 1901 – la falimentul băncii, prin care “ Biograph ” trebuia să facă prima plată de 300.000 de dolari. În consecință, acordul este anulat și lupta între companiile cinematografice se reia.

Mai – iun. – Expoziția universală de la Paris prilejuiește trecerea în revistă a celor mai noi perfecționări tehnice în domeniul cinematografiei.

http://i15.tinypic.com/4v3vabt.gif http://www.youtube.com/watch?v=sjLtdJuUiH8" class="link"> Exposition Universelle 1900 – part 1 http://www.youtube.com/watch?v=3lVazZyohuE" class="link"> Exposition Universelle 1900 – part 2 http://www.youtube.com/watch?v=EztXANPosr4" class="link"> Exposition Universelle 1900 – part 3

La 8 mai are loc premiera “ Cineoramei ” (brevet Auguste Baron , din 16 nov. 1899), “ sistem de aparat pentru proiecții panoramice, circulare, animate, în culori și vorbitoare ”, cu imagini din Spania, Franța, Anglia și Belgia.

http://www.victorian-cinema.net/cineorama.jpg
Cineorama

Frații Lumiere prezintă, tot in cadrul Expoziției universale de la Paris , “ Photorama Lumiere ”, un proiector panoramic de 360 grade care folosea film de 70 mm și un sistem de imagini stereoscopic, care a fost introdus mai târziu în 1953. “ Photorama Lumiere ” a fost un proces de proiecție statică pe ecran mare. Ecranul avea între 20 și 21 de metri în circumferință și o înălțime de 6 metri.

http://www.precinemahistory.net/images/lumiere_rotunda.jpg
“Photorama Lumiere” - secțiune transversală, arătând dimensiunile și funcționarea

Sistemul folosea lentile rotative pentru a proiecta peisaje, imagini ale orașelor și râurilor. Deși statică, “ Photorama Lumiere ” depindea de persistența viziunii ca și în cazul cinematografiei.

http://www.precinemahistory.net/images/lumiere_photorama.jpg
Sistemul de 12 lentile utilizat la “Photorama Lumiere”

La 8 iunie, “ Phono-cinema Theatre ”, sincronizare între un fonograf perfecționat și un aparat de proiecție (sistem realizat de Clement Maurice și Henri Lioret), aduce la Expoziție scene sonore cu Sarah Bernhardt, Coquelin, Cleo de Merode, filmate de Felix Mesguich și înregistrate de J.F. Berst.

Sept. – Premieră londoneză a filmului realizat de G. Albert Smith , în noul său studio din Brighton, Grandma’s Reading-Glass (Lupa bunicii) , primul din seria în care cineastul utilizează sistematic gros-planul, delimitat de un cașet circular. Alternanța gros-planului (obiectele văzute prin lupă de un copil care se joacă) cu planul general indică apariția unor rudimente de montaj și chiar de utilizare a unghiului subiectiv.

http://i15.tinypic.com/4v3vabt.gif http://www.youtube.com/watch?v=a_89uZv5_pQ" class="link"> O serie de filme din anii 1900 printre care și “Grandma’s Reading-Glass (Lupa bunicii) ”

Producția “ Pathe ” trece de la metodele artizanale la cele industriale. Cifra de afaceri pentru branșa cinematografică a firmei va cunoaște din acest an o creștere spectaculoasă: de la 164.000 fr., în 1899, la 1.249.000, în 1903, și de la 70 de filme, în 1901, la 350 de filme în 1902. Sunt angajați noi regizori (Georges Hatot, Lucien Nonguet, Ferdinand Broteaux), decoratori (Lorant Heilbronn, Colas, Hugues Laurent și Menessier) și operatori (Caussade, Wormser, Andre Legrand, Alfred Machin) și se procedează la o extindere a bazei de producție. Se lucrează în două studiouri, la Montreuil și la Vincennes. Sunt editate cataloage de filme pe genuri: “ scene în aer liber; scene comice; scene cu trucaje; sport-acrobație; scene istorice, politice și de actualitate; scene picante; dans și balet; scene dramatice și realiste; feerii și basme; scene religioase și biblice; scene cinefonografice ”. “ Marele merit al casei “Pathe” este că a defrișat terenul, a abordat toate genurile cinematografului de mai târziu ” (F. Kress).

http://www.precinemahistory.net/images/pathe_logo.gif
Faimosul logo “Pathe”

Filmul englezului James Williamson , Attack on a China Mission (Atac asupra unei misiuni în China) , juxtapune scene ce se desfășoară în ambianțe diferite, dar sunt convergente, dimensionează aceste scene în funcție de rapiditatea mișcării înfățișate și obține schimbări de platn prin deplasarea actorilor în adâncimea câmpului. Împreună cu Albert Smith, Williamson este un exponent de seamă al “ școlii de la Brighton ”, cea care introduce în cinematograful epocii montajul, urmărirea, acțiunile simultane, un anume realism social și mizanscena în aer liber.

http://www.victorian-cinema.net/williamson.jpg
James Williamson (1855-1933)

Va urma...

[surse: Secolul cinematografului, [url]www.victorian-cinema.net[/url] , [url]www.charlesurban.com[/url] , [url]www.youtube.com][/url]