Ep. 7: 1898
1898
Ian. 31 – New York: premiera The Passion Play (Patimile de la Oberammergau) , regia William Paley, urmată, la 24 februarie, de “ Patimile de la Horvitz ”.
The Passion Play of Oberammergau
Reconstituiri locale ale spectacolelor europene de teatru religios tradițional. Această tematică va aduce cinematografului de pretutindeni substanțiale beneficii economice, dar și artistice. Câteva dintre “ Patimile ” realizate în această perioadă, lungmetrajele semnate în Franța de Ferdinand Zecca și Lucien Nonguet (1902-1909), pentru “ Pathe ”, cele realizate de Victorin Jasset, pentru “ Gaumont ” (1905), fac parte dintre cele mai ambițioase întreprinderi cinematografice ale epocii “ primitive ” atât prin amploarea montării, cât și prin desfășurarea de forțe tehnice și umane.
Charles Pathe cu Ferdinand Zecca
http://www.youtube.com/watch?v=bnKCQp0hef8" class="link"> La Vie et la passion de Jésus Christ (1905) de Ferdinand Zecca
Febr. 24 – Ziarele newyorkeze publică știri privind decizia lui Edison de a-și impune monopolul în activitatea cinematografică, în producția, difuzarea de filme și aparate în S.U.A.
Mart. 25 – Operatorul firmei “ Lumiere ”, polonezul Boleslaw Matuszewski, publică la Paris eseurile “ une nouvelle source de l’histoire ” (O nouă sursă pentru studiul istoriei) și “ La photographie animee, ce qu’elle est, ce qu’elle doit etre ” (Fotografia animată, ce este și ce trebuie să fie), în care subliniază valoarea științifică a cinematografului, posibilitățile sale de a reproduce, grăbi sau încetini după voie mișcarea, virtuțile de document ale “ celei mai importante cuceriri pe care omul a făcut-o în lupta cu uitarea ”. El propune, cel dintâi, crearea unor arhive de filme-cinemateci.
Boleslaw Matuszewski (1856-1943?)
Apr. 30 – New York: premiera primului film de război din istoria cinematografului: Tearing Down the Spanish Flag (Să doborâm drapelul spaniol!) , regia Albert Smith, J. Stuart Blackton. Inspirate tot din războiul hispano-american pentru Cuba, se realizează și alte filme – în general actualități reconstituite: în Franța, Explozia cuirasatului “Maine” în portul Havana , regia G. Melies) utilizează filmări prin transparența unui acvariu, pentru a sugera prezența aparatului în mediul subacvatic; în S.U.A., Bătălia navală de la Santiago , regia Edwin Hill Amet, reconstituie luptele navale pentru eliberarea Cubei, prin filmarea unor machete comandate electric.
Iun. 19 – La Praga, arhitectul Jan Krizenecky realizează primele actualități cehe și câteva comedii de scurtmetraj interpretate de actorul Josef Svab Malostransky: Dostavenicko u mlynice (Întâlnire la moară ), Vystavni parkar (Negustorul de cârnați) , Smich a plac (Omul care lipește afișe).
Jan Krizenecky (1868 – 1921)
Iul. – Savantul român prof. dr. Gheorghe Marinescu începe să studieze maladiile sistemului nervos cu ajutorul cinematografului. Primele sale rezultate vor fi comunicate în “ La semaine medicale ” (Paris), la 5 iulie 1899, în articolul “ Tulburările mersului în hemiplegia organică studiate cu ajutorul cinematografului ”. Activitatea cinematografică a profesorului Marinescu (cu concursul operatorului Constantin Popescu) continuă până în 1901, perioadă în care sunt realizate peste 30 de filme.
Dr Gheorghe Marinescu (1863-1938)
Însuși Auguste Lumière recunoștea prioritatea dr. Marinescu într-o scrisoare din 29 iulie 1924: “ Comunicările dv. asupra utilizării cinematografiei în studiul bolilor nervoase mi-au trecut, într-adevăr, prin mână într-o vreme când primeam “La Semaine médicale”, dar atunci aveam alte preocupări de ordin industrial, care nu-mi permiteau să mă consacru cercetărilor biologice. Mărturisesc că uitasem aceste lucrări și vă sunt recunoscător de a mi le fi amintit. Din păcate, puțini savanți au urmat calea deschisă de dv. ” Demersul dr. Marinescu și-a găsit repede utilitatea, întrucât la 25 octombrie 1899 medicul Alexandru Bolintineanu a susținut la Paris o teză de doctorat despre coxotuberculoză care se baza pe studiul mersului bolnavilor din filmele realizate la Spitalul Pantelimon.
Aug. 15 – În revista pariziană “ Revue critique de medecine et de chirurgie ”, chirurgul francez Eugene Doyen explică funcția didactică și educativă a filmelor sale științifice, dedicate, în principal, tehnicilor operatorii (filme realizate pentru imagine cu concursul lui Boleslaw Matuszewski și Clement Maurice; primul dintre ele, creat în 1898 – Craniectomie și hysterectomie totală). “Realizările celor doi oameni de știință, Marinescu și Doyen, se plasează în două categorii diferite ale filmului științific, categorii în care fiecare dintre ei are dreptul să fie recunoscut ca inovator. Realizările doctorului Doyen, care prezenta tehnici operatorii noi și personale, aveau ca scop esențial să “demonstreze și să informeze”. Ele se încadrau deci în ceea ce se numește “film de difuzare a cunoștințelor”. Din contră, filmele profesorului Marinescu erau luări de vederi, “documente brute” privind unele aspecte patologice supuse interpretării omului de știință, pentru a-i permite să descopere adevăruri noi, pe care n-ar fi putut să le afle fără ajutorul cinematografului; erau deci “filme de cercetare științifică” (I. Cantacuzino).
http://www.youtube.com/watch?v=5gNNWAT8wVE" class="link"> Filmele științifice medicale ale prof. dr. Marinescu
Oct. – Fotograful american William H. Selig realizează, la Chicago, un prim film de urmărire, The Tramp and the Dog (Vagabonul și câinele ). Un hoț încearcă să intre într-o casă, este fugărit de câinele de pază, iar acesta se întoarce din cursă cu o bucată din pantalonii celui urmărit.
Nov. 15 – George Eastman instalează la Londra o uzină pentru producerea peliculei cinematografice și constituie firma “ Eastman Kodak Ltd ”, care devine principalul furnizor de peliculă virgină pe piața europeană.
În Mexic, arhitectul Salvador Toscano Barragan este regizorul, producătorul și operatorul primului film de ficțiune mexican, Don Juan Tenorio . Activitatea de reporter cinematografic, desfășurată ulterior de Toscano Barragan, va face din el un adevărat cronicar al frământatei istorii a Mexicului, la începutul secolului XX. Actualitățile sale, filmate în acea epocă, vor fi reunite, după mai bine de o jumătate de secol, în filmul de montaj Historias de un mexicano (Povestirile unui mexican ).
Salvador Toscano Barragan (1872-1947)
Programele de filme prezentate în cinematografele stabile, în cinematografele ambulante și în cele instalate în berării și în cafenele ating o durată medie de 20 de minute. Producătorii înșiși își vând filmele înscrise în cataloagele proprii unor cumpărători, liberi să le exploateze după bunul lor plac în ceea ce privește prețul de intrare, numărul proiecțiilor, duplicarea și revinderea. În câțiva ani, acest sistem “ primitiv ” de difuzare va duce industria cinematografică în pragul crizei, impunând, către 1908, o schimbare radicală.
Va urma...
[surse: Secolul cinematografului, [url]www.victorian-cinema.net[/url] , [url]www.cncinema.ro[/url] , [url]www.homemoviehistory.com][/url]